Proklepněte si logo, stojí to za to

May 10, 2018

 

 

Z ukradeného loga se může stát tichý zabiják vaší značky. Nezaútočí hned, ale v nejméně vhodný moment - až se vám začne dařit. V tu chvíli totiž začnete být vidět daleko více. A pokud v tomto okamžiku zjistíte, že každým svým krokem porušujete práva někoho jiného, může to být pro vaše podnikání fatální.

 

 

 

Skutečný autor totiž může vymáhat nároky vyplývající z porušení autorského práva, včetně náhrady škody a nároku, abyste se zdrželi dalšího užívání jeho díla. Může ale také mj. podat návrh na zneplatnění ochranné známky, která vaše logo chrání. Na tu pak bude nahlíženo, jako by nikdy nebyla zapsána. Neplatnost ochranné známky bude mít přímý vliv na licenční a jiné smlouvy, které byly na ochrannou známku navázány, a zaplacené licenční poplatky budete muset vrátit. 

 

Co s autorskými díly

Že toto nechcete riskovat? Pak řešte originalitu loga a ostatní grafiky už při zadávání grafických prací. Vybírejte si grafiky i podle toho, jestli znají základní principy autorského zákona a jestli budou schopní a ochotní poskytnout vám součinnost, kterou potřebujete (záruku originality práce, licenci apod.). A vše ošetřete smluvně. Jedině tak budete moci spát s pocitem, že je vaše značka v bezpečí. 

 

Že se vám to nemůže stát?
Může! Sama jsem byla svědkem podobné situace. Naštěstí ne tak vyhrocené. Přistálo mi na stole nevšední logo s ujištěním, že je původní. Rešerše značky dopadla na výbornou, takže registraci ochranné známky a užívání značky na trhu teoreticky nemělo nic bránit. Hrdý majitel loga a čerstvě podané přihlášky ochranné známky ale na své logo jednoho krásného dne narazil při nákupech u výrobku úplně cizí značky. Následovaly bezesné noci a výčitky směrem ke mně, že jsem na to při rešerši nepřišla. Nepřišla a ani nemohla! Rešerše je zaměřená na online prostor. Offline prostor nemá šanci pojmout.
 
Ani ta nejdůkladnější rešerše nemá šanci odhalit všechny problémy značky!
 
Co je to rešerše?

Rešerše je cílený průzkum rejstříků ochranných známek a ostatního online prostoru, který dává smysl hned v několika situacích:

 

  • když potřebujete zjistit, jestli budete schopní zaregistrovat ochrannou známku,

  • když potřebujete vědět, jestli užíváním své značky neporušíte práva někoho třetího,

  • když potřebujete ověřit, jestli se někdo nesnaží zapsat si ochrannou známku podobnou té vaší.

 

V rámci rešerše pátráme po starších shodných nebo podobných ochranných známkách a nezapsaných značkách chráněných pro stejné nebo podobné výrobky a služby. Rešeršovat se mohou slovní i obrazové prvky a aby měl výsledek co nejširší vypovídací hodnotu, je potřeba jej ověřit i mimo rejstříky ochranných známek (v ostatním online prostoru).

 
Stačí to? 
U slovních prvků možná, u log a ostatní grafiky nikoli. Důvod zjistíte, když se vrátíte k tomu, jak vznikala vaše grafika nebo logo. Pokud jste si je vytvořili sami, pravděpodobně bude všechno v pořádku. Ale pouze za předpokladu, že práce vycházely výhradně z vaší vlastní kreativy. 
 
Co když grafiku vytvořil někdo jiný? 
Máte jistotu, že je to originální tvorba grafika, který ji pro vás vytvořil? Bohužel se stává, že část loga nebo v horším případě celé logo bývá „vypůjčené“ odjinud. A zadavatelé grafických prací o tom nemají tušení. Pak na své nové logo narazí na Pinterestu a přijde šok. 
 
Smlouva je základ

Předejít takovým situacím se dá. S grafikem hned na začátku spolupráce vyžadujte uzavření smlouvy, ve které se zaváže, že grafika i logo jsou původní, a tedy neporušuje starší práva jiných. V té samé smlouvě vám grafik může udělit exkluzivní licenci ke své originální práci a máte vyhráno.

 

Dílo pak nebude moci použít nikdo jiný než vy. A o to vám pravděpodobně jde, že? Proto uzavírejte smlouvu o dílo a licenční smlouvu (2v1). Až budete příště zadávat práce na logu, tento krok rozhodně nevynechejte. 

 

Důvěřuj, ale prověřuj
Že je logo už dávno na světe? Zvažte, jestli si ho neproklepnout. Díky spolupráci s perfektním grafikem vám s tím umím pomoct.
 

Mohlo by vás zajímat:

Komu patří vaše logo a co udělat, aby bylo opravdu jen vaše 

Nejznámější spory o české značky 

Když potřebujete najít informace o konkrétních ochranných známkách, pomůže vám mých 9 tipů pro práci s databází ÚPV.

 

 

Potřebujete vědět víc?

Přijďte na mé školení Braň svou značku nebo se vám mohu věnovat osobně.

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

January 11, 2018

Please reload

Archiv
Please reload

Hledání podle štítků
Následujte nás
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

©2017 by Jindra Šulcová. Design by Vkontextu