Makat na projektu, ze kterého ani po letech neexistují právem uznatelné výstupy, je jak servírovat vlastní značku na stříbrném podnosu. Komu? To si domyslete sami.
Vaše práce musí být vidět
Je úplně jedno, jestli máte značku chráněnou ochrannou známkou nebo jedete v režimu nezapsaného označení. Bez důkazů o fungujícím projektu vám značku kdokoli vyfoukne a vy nezmůžete nic.
Ve sporu nepřesvědčíte protistranu, že porušuje práva k vaší značce ani nedonutíte Úřad průmyslového vlastnictví nebo EUIPO, aby zamítl návrh konkurence na zrušení vaší ochranné známky z důvodu jejího neužívání.
Navíc, co nevidět tu bude nová právní úprava, která umožní úspěšnou obranu značky jen těm, kteří budou schopni prokázat její užívání.
Jak na to
Postarejte se o to, aby byla vaše značka vidět na:
- přijatých fakturách (chtějte fakturu na „grafický návrh letáků Braň svou značku“, ne jen na „grafický návrh letáků“)
- vydaných fakturách (fakturujte „kurzovné Braň svou značku 22.3.2017“, ne jen „kurzovné“)
- objednávkách prací (objednávejte „potisk tužek Braň svou značku“, ne jen „potisk tužek“)
- obchodních nabídkách (nabízejte „interní školení Braň svou značku“, ne jen „interní školení“)
- e-mailové i klasické obchodní korespondenci (v automatickém podpisu je pro značku místa dost, záhlaví a zápatí hlavičkového papíru to jistí)
- v profilech na sociálních sítích a ostatních propagačních kanálech (jen na ně ale nikdy nespoléhejte)
Pamatujte, použitelný důkaz = datovaný důkaz. Datum nesmí chybět na žádném z uvedených materiálů. A nesmí na něm chybět ani ten, kdo si nárokuje práva ke značce.
Důkazy doplňte informacemi o jejich dosahu, jedině tak budete mít důkazní materiál se slušnou vypovídací hodnotou. U off-line materiálů použijte informace o nákladu (např. počet prodaných výrobků), způsobu umístění a frekvenci užití. On-line příspěvky zdokumentujte pomocí Google Analytics, FB administrace a dalších nástrojů.
Chcete-li si být stoprocentně jistí použitelností důkazu z on-line prostředí, zdokumentujte ho pomocí notářského zápisu.
Ale pozor
Nestačí jen mít důkazy, musíte mít důkazy o pokud možno jednotném užívání značky. Jasně, že můžete užívat svoji značku vícero způsoby (jednou jako horizontální logo, podruhé jako logo vertikální atd.), pak ale počítejte s tím, že vám to ve sporu zkomplikuje dokazování.
U zapsaných ochranných známek platí zlaté pravidlo – užívejte je v podobě, v jaké byly zapsány do rejstříku. Nezapsané značky takto svázané nejsou, o to víc by ale pro ně mělo platit pravidlo jednotného užívání. Doporučuji!
A poslední rada – vytvořte si vlastní známkovou strategii a značku užívejte v souladu s ní!
#Ochrannéznámkyobecně