Než se pustíte do masivní propagace své značky, ujistěte se, že máte její ochranu pod kontrolou. Jinak se může stát, že zapláčete nad výdělkem. Žijeme totiž v době, kdy je za určitých okolností možné legálně ukrást značku, a tak je na čase se podle toho začít chovat.
Už to tu bylo mnohokrát. Když mě zaujme nějaký podnikatelský projekt, podívám se, jak má chráněnou značku. Velice často během pár dotazů online narazím na problém, a to často zásadní. Někdy i napíšu lidem, kteří za projektem stojí, s upozorněním, co je špatně, ale ke spoustě dalších se tyto informace nedostanou. Díky tomuto článku by mohly.
Takže k věci: propagujete-li své produkty a služby, propagujete tím zároveň i svoji hlavní značku. Díky tomu se o ní dozví tisíce lidí, což je kýžená a zároveň velmi nebezpečná situace.
Položte si otázku: budou mít všichni ti, co se o vaší značce díky kampani dozví, čisté úmysly? Kdyby jediný člověk ze sta neměl, spustíte-li reklamu pro tisíce, desítky lidí si na vás budou chtít něco vzít.
Pokud nebudete mít dobře podchycenou ochranu své značky, věřte mi, že si budou mít co vzít. Doménové jméno, logo, ochrannou známku, grafiku, texty nebo celou značku.
Nechci vás děsit, ale žijeme v Čechách, ne v pohádkové zemi krále Miroslava. A podle toho byste se také měli chovat.
Co s tím?
Domény
Než spustíte kampaň, zkontrolujte si, jaké máte domény a zaregistrujte si alespoň ty, které nechcete, aby měl někdo jiný. Zaregistrujte si i chybové domény, aby vás našli i lidé, kteří se spletou v názvu značky (problémy dělají zdvojená písmena, tvrdé a měkké i, cizí slova atd.).
Zaregistrovat doménu stojí 5 minut času a 150 Kč ročně. Získat skutečně cennou doménu od spekulanta prostřednictvím doménového sporu stojí měsíce stresu, 50.000 Kč a více.
Ochranné známky
Začněte uvažovat o registraci ochranné známky alespoň pro váš hlavní brand. Neříkám, že musíte registrovat každý název, který v podnikání používáte, ale hlavní značku byste měli mít ošetřenou.
Zaregistrovat ochrannou známku pro ČR stojí půl roku času a méně než 20.000 Kč. Zrušit známku, kterou si zaregistroval někdo jiný protiprávně, trvá minimálně rok a stojí desítky tisíc Kč. Můžete mi věřit, když řeknu, že kdo tento spor zažije a vyhraje, tak jako první pak běží přihlásit svou ochrannou známku na Úřad průmyslového vlastnictví.
Loga, licence, autorská práva a další
Není od věci také zkontrolovat, zda máte ošetřená práva k logu – jestli máte s jeho autorem, pokud je to externista, uzavřenou výhradní licenční smlouvu, ve které je i výslovný souhlas s registrací ochranné známky ve váš prospěch v libovolném rozsahu.
Pokud máte kapacitu, zkontrolujte si, kdo všechno používá stejné nebo podobné logo jako vy. A nemusíte zůstat jen u loga, nabízí se také kontrola obrazových a grafických prvků, textů z webu, fotek apod.
Nástrojů ochrany značky je ale ještě daleko víc. O těch dalších zase někdy příště.
#Ochrannéznámkyobecně #Domény #Loga #Licence