Exportujete? Česká ochranná známka nestačí

Máte úspěšný byznys exportující do x zemí světa, logo pyšnící se symbolem registrované ochranné známky ®, vše jako ze žurnálu? Zkuste se ale podívat na ochranu své značky a velmi často zjistíte, že je chráněna jen v ČR (anebo vůbec). Stačí málo a o značku v zahraničí přijdete. Úplně zbytečně.

Kde je problém?

Říkáme tomu princip teritoriality, podle kterého máte značku chráněnou jen ve státě, který jí udělil ochranu (zaregistroval ochrannou známku).

V praxi to znamená, že česká ochranná známka chrání značku jen v ČR, slovenská ochranná známka jen v SR, německá ochranná známka jen v Německu atd.

Co to pro nás znamená?

Česká ochranná známka vám v zahraničí k ničemu není. Jakmile začínáte pravidelně vyvážet do zahraničí, musíte ochranu své značky řešit i tam.

Tedy jestli nechcete sázet na prosazování práv k nezapsanému označení a v každém řízení zvlášť prokazovat, že v dané zemi užíváte značku ve spojení s konkrétními výrobky a službami a doufat, že to dobře dopadne.

Co když to neuděláme?

Jakmile začne být značka v dané zemi vnímána jako úspěšná, vyrojí se spekulanti, kteří se na ní budou chtít přiživit. PPC kampaněmi, SEO, registrací národních domén anebo rovnou národních ochranných známek v dané zemi.

Doménu a ochrannou známku vám mohou v dobré víře vyfouknout i místní podnikatelé, kteří vaši značku ještě neznají a snaží se vybudovat vlastní brand.

Jestli se to stane, budete muset práva ke své značce pracně získávat zpět a bude to stát daleko víc než registrace ochranné známky.

A ještě jedna věc – když v zahraničí na svých produktech užíváte logo se symbolem registrované ochranné známky a známku tam ve skutečnosti zapsanou nemáte, můžete se dostat do nekalé soutěže!

Ze všech těchto důvodů vám registraci ochranných známek ve státech, kam pravidelně dovážíte, můžu jen doporučit.

Jak na to

Možností je víc - buď půjdete cestou postupných národních registrací v jednotlivých státech, nebo využijete regionálních anebo mezinárodních známek, v rámci kterých můžete jednou přihláškou získat ochranu ve více státech najednou.

Nabízí se ochranná známka Evropské Unie, v rámci které jste schopní získat ochranu značky ve všech státech EU, nebo mezinárodní ochranná známka, která dokáže ochránit značku ve 121 zemích světa. Poplatky za evropskou známku začínají na 850 EUR, za mezinárodní známku na 653 CHF.

Výhodou a zároveň i nevýhodou evropské známky je její jednotný charakter – známka stojí a padá jako celek, a to v praxi znamená, že vyskytne-li se v rámci řízení o registraci problém v jediném státě, přihláška padne. Její výhodou je ale rychlost, se kterou ji můžete mít. Když využijete zrychleného řízení Fast Track a nenastanou problémy, je vaše během 3,5 měsíců.

Díky mezinárodní ochranné známce zase můžete ušetřit náklady právního zastoupení po celém světe. Ale připravte se na to, že je časově i finančně náročná.

Rady na závěr

Když vybíráte státy, ve kterých budete značku registrovat, koukejte x let dopředu. Nepojímejte to ale megalomansky, přineslo by vám to do budoucna jenom problémy.

Počítejte s tím, že registrace ochranných známek něco stojí. Zjistěte si dopředu náklady, ať víte, do čeho jdete. Může pomoct např. kalkulačka nákladů na mezinárodní ochranné známky.

Mohlo by vás zajímat:

Zásadní změny, které přinesla novela zákona o ochranných známkách, najdete sumarizované na 1 místě v článku 7 nejdůležitějších novinek roku 2019 v ochranných známkách

Jak na to, aby byla značka řádně užívána na trhu, se dozvíte v článku Bez důkazů o užívání nemáte značku

Potřebujete vědět víc?

Přijďte na mé školení Braň svou značku nebo se vám mohu věnovat osobně.

#Teorie

closearrow-circle-o-downcalendartwitterfacebookbarsenvelopelinkedinxingpaper-planepinterest-pwhatsappcommenting