Franchising
Franchising je odbytový systém, jehož prostřednictvím se uvádí na trh zboží a/nebo služby a/nebo technologie. Opírá se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podniků - franchisora a jeho franchisantů.
Definice franchisingu
Franchising je odbytový systém, jehož prostřednictvím se uvádí na trh zboží a/nebo služby a/nebo technologie. Opírá se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podniků - franchisora a jeho franchisantů.
Franchisor nabízí franchisantům již zavedený a úspěšně fungující podnikatelský model a souhrn služeb potřebný pro úspěšné vybudování a řízení franchisových podniků. Franchising je tedy forma partnerství uzavřeného za účelem dosažení zisku, jejíž podstatou je opětovné zhodnocené zavedeného podnikatelského modelu.
Franšíza
Zvláštní druh licence, který v sobě zahrnuje oprávnění užívat ucelený soubor práv potřebný pro fungování konkrétního podnikatelského modelu.
Smlouva o franchisingu
Nepojmenovaná smlouva řídící se obchodním zákoníkem, jejíž obsahové náležitosti nejsou předepsány, je proto na smluvních stranách, aby vymezily svá práva a povinnosti dostatečně určitě.
Mezi obvyklé obsahové náležitosti smlouvy o franchisingu řadíme:
stanovení typu spolupráce smluvních partnerů
předmět smlouvy
rozsah smlouvy a specifikace výrobků / služeb / technologií
postavení a práva franchisora
postavení a práva franchisanta
oprávnění a povinnost franchisora k zdokonalování fr. systému
povinnosti franchisora
povinnosti franchisanta
vztahy v rámci franchisové sítě, vztahy ke konkurenci a 3. osobám
dodací a platební podmínky, vedení účetnictví
školení franchisanta a jeho zaměstnanců
franchisové poplatky
předkupní právo franchisora a podmínky prodeje / postoupení podniku
právní nástupnictví
doba trvání smlouvy, možnosti prodloužení
možnosti ukončení smlouvy
následky ukončení smlouvy
Obsah konkrétní smlouvy o franchisingu musí odpovídat okolnostem případu.
Zdroj: Česká asociace franchisingu