Jak na prostorovou ochrannou známku

February 28, 2016

Prostorová ochranná známka je nejčastěji tvořena tvarem celého výrobku nebo jeho části a její registrace je shodná s jakýmkoliv jiným druhem ochranných známek. 

 

Pokud si ji ale chcete zapsat, musíte přijít s něčím novým. Běžný tvar plastové lahve ani kancelářskou židli, kterých jsou na trhu desítky, vám bohužel nikdo nezapíše — základem úspěšné registrace je rozlišovací způsobilost přihlášeného označení.

 

Pokud stojíte o prostorovou ochrannou známku, dobře volte, jaké označení přihlásíte k ochraně ještě důkladněji připravte jeho vyobrazení, které připojíte k přihlášce — bude totiž definovat rozsah ochrany vaší známky (pozor na špatnou grafiku a fotografie, na kterých není nic vidět!).

 

Zákon vylučuje registraci označení, které je tvořeno výlučně tvarem, který vyplývá z povahy samotného výrobku, který je nezbytný pro dosažení technického výsledku, anebo který dává výrobku podstatnou užitnou hodnotu.

 

Při výběru podoby vyobrazení se nabízí hned několik variant od fotografie výrobku ze všech možných pohledů, grafického provedení např. obalu výrobku nebo jen vyobrazení jeho kontur. Myslete ale na to, že čím obecnější označení zvolíte, tím náročnější jeho registrace bude.

 

Jestli váš výrobek ničím nevybočuje z dostupné nabídky na trhu, a vy přesto stojíte o registraci, nemůžete přihlásit jen kontury výrobku, ale vždy označení obsahující rozlišující prvky v dominantním vizuálním postavení (např. fotografii výrobku včetně značky nebo jiných aspektů, které mu dodají na jedinečnosti). O aktuálnosti tohoto závěru se v minulém roce nezávisle na sobě přesvědčily společnosti Jaguar Land Rover a Nestlé, které prohrály soudní spory proti známkovým úřadům odmítajícím zapsat 3D ochranné známky sestávající pouze z kontur jejich výrobků (Range Rover Evoque a KitKat).

 

Konturu tvaru výrobku si jako prostorovou ochrannou známku mohou dovolit přihlásit jen ti, kteří budou schopni prokázat, že si spotřebitelé spojují tvar výrobku s jeho původem bez přítomnosti dalších rozlišovacích prvků jako jsou nápisy (značky) nebo obal výrobku.

 

Jestliže úřad dojde k závěru, že přihlášené označení postrádá rozlišovací způsobilost, budete jej muset přesvědčit důkazy o užívání přesně v podobě, v jaké bylo přihlášeno k registraci. V žádné jiné! To bývá velká potíž, a proto je dobré s touto variantou počítat hned od samého začátku.

 

Pokud budete sledovat popsané zásady, přihlášení prostorové známky nemusí být vůbec složité. Stačí ale nahlédnout do rejstříku ochranných známek na již zapsané známky a pochopíte, proč vás na vše upozorňuji. Některé chyby se zkrátka opakují stále dokola.

 

Držím palce, ať vaše prostorové známky vypadají líp!

 

Tags:

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

January 11, 2018

Please reload

Archiv
Please reload

Hledání podle štítků
Následujte nás
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

©2017 by Jindra Šulcová. Design by Vkontextu