Něco na té rešerši je

Co musí předcházet každému výběru značky nebo změnám té stávající? Rešerše známkové čistoty neboli cílený průzkum rejstříků ochranných známek, při kterém zjistíte, zda je vaše označení volné. To je úplný základ, bez kterého nemá cenu nic vymýšlet. Nevěříte? Pak vás časem může čekat nepříjemné překvapení.

Za chyby se platí - draze

Z pohledu budování značky a její ochrany není nic horšího, než vypustit na trh označení, o kterém se až posléze dozvíte, že porušuje starší práva třetích osob. Ideálně na základě předžalobní upomínky a ve chvíli, kdy už máte značku umístěnou na obalech výrobků, webových stránkách, v propagačních materiálech, obchodní korespondenci a všude jinde. Ze zanedbané rešerše se tak rázem stane obrovský průšvih, který vás navíc může stát velkou sumu peněz.

Že to zní strašidelně? Přesto k tomu v praxi dochází dnes a denně. Stačí, aby ten, kdo svou značku vypouští do světa, na úvod neprovedl známkovou rešerši. Sice ušetří trochu času a případně i peněz za rešerši v placené databázi, ale bohužel také nezjistí, zda je zamýšlené označení volné. Může se tak snadno stát, že už si ho (nebo nějaké podobné) pro relevantní výrobky a služby zaregistroval nebo přihlásil k ochraně někdo jiný. A problém je na světě.

Rešerše pomůže i s výběrem značky

Rešerši značky je třeba pustit ke slovu ideálně hned na úvod, už v procesu výběru značky. Při vybírání z více kandidátů vám totiž pomůže vyselektovat ta označení, která (ať už se vám líbí sebevíc) musí jít z kola ven, aby nedošlo k zásahu do starších práv třetích osob a průšvihu popsanému výše.

Že to slyšíte poprvé, a svoji značku přitom už máte? Nevadí, sedněte si alespoň teď a rešerši proveďte, ať zjistíte, jaká rizika vaší značce reálně hrozí. A až budete pro své výrobky a služby vybírat značku příště, už víte, na co nezapomenout.

Kde a jak začít?

Kde s rešerší nejlépe začít? Na neplacených portálech obsahujících databázi ochranných známek chráněných v ČR či databázi ochranných známek chráněných ve většině evropských zemí. Výsledky si následně pro jistotu zkontrolujte v placené databázi.

Vybíráte-li značku pro mimoevropská teritoria, obvykle nezbude než rešeršovat rovnou v placené databázi, jako je například Saegis. Práci v placené databázi bych vám vždy doporučila delegovat na někoho, kdo s ní už má zkušenosti. Pokud budete hledat sami, může se vám to prodražit, a navíc není zaručeno, že to, co hledáte, skutečně najdete.

Jak s rešerší začít? Jednoduše vyhledáváním konkrétního hesla. Následně hledejte jeho variace, synonyma i slova podobně znějící, rešeršujte ekvivalenty v angličtině a jakékoli další výrazy, které ten váš připomínají. Nezapomeňte ani na obrazové prvky a vždy provádějte rešerši ve vztahu ke konkrétním třídám výrobků a služeb, pro které chcete svoji značku teď nebo v budoucnu užívat. Pečlivost je v tomto případě na místě a bohatě se vám vyplatí.

Užitečné tipy:

Při rešeršování nezapomínejte na ochranné známky, které sice nejsou zapsány pro stejné nebo podobné výrobky a služby, ale jsou tak známé, že je s nimi při posuzování zápisuschopnosti vašeho označení třeba počítat. Tyto známky mívají dobré jméno, což v praxi znamená, že jsou chráněny v širším rozsahu, než pro který jsou zapsány.

Rešerši v databázích ochranných známek doplňte rešerší značky ve významných vyhledávačích, která vám přiblíží reálnou situaci na trhu. Objevíte tak například nezapsaná označení, jejichž vlastníci mohou úspěšně bránit zápisu vaší značky jako ochranné známky, a další možné zádrhely, které pouze z databází ochranných známek nevyčtete. Pokud se vašemu označení podaří projít i tímto kolem, gratulujeme – vaše nová ochranná známka je na nejlepší cestě k registraci!

#Teorie #Rešerše

closearrow-circle-o-downcalendartwitterfacebookbarsenvelopelinkedinxingpaper-planepinterest-pwhatsappcommenting