Vlastníte obchodní firmu a domníváte se, že díky tomu máte ochranu značky vyřešenou? Není tomu tak.
Obchodní firma i ochranná známka vytváří své vlastní systémy ochrany, který každý slouží k jinému účelu. Spoléhat jen na obchodní firmu nestačí – ta sama o sobě značku neochrání.
Obchodní firma slouží k identifikaci subjektu zapsaného v obchodním rejstříku, ne k ochraně značky. Zapsaná obchodní firma automaticky negarantuje zápis odpovídající ochranné známky do rejstříku. Základním nástrojem ochrany značky zůstává ochranná známka.
Proč?
Obchodní firma je jméno, pod kterým je podnikatel zapsán v obchodním rejstříku. Její fungování upravuje občanský zákoník, ze kterého vyplývají i podmínky jejího vzniku – nesmí být zaměnitelná s jinou obchodní firmou a působit klamavě. Obchodní firma tak nechrání proti ničemu jinému, než že později vnikne další subjekt se stejným názvem.
Při zápisu obchodní firmy soud nebo notář nezkoumá v podstatě nic jiného, než jestli se tato firma odlišuje od už existujících obchodních firem. Nezkoumá, zda se obchodní firma bude z pohledu práva chovat na trhu jako značka ani existenci starších práv na označení (ochranných známek, nezapsaných značek, označení původu výrobků, zeměpisných označení).
Kdo se na cestě k chráněné značce zasekne u registrace obchodní firmy, aniž by došel k registraci ochranné známky, nedozví se nic o tom, jak si jeho značka skutečně stojí z pohledu práva a jestli vůbec nějakou značku má.
Propadnout iluzi chráněné značky jen na základě zapsané obchodní firmy se nevyplácí. O tom se přesvědčí každý, kdo se jen na základě obchodní firmy pustí do sporu o značku. Jestli totiž nemá ochranu značky dále rozpracovanou, dopadne velmi pravděpodobně jako sedlák u Chlumce.
Kdy může obchodní firma pomoct s ochranou značky
Aby byla obchodní firma schopná ochránit značku v přijatelném rozsahu, musí být při jejím výběru respektována pravidla, která v občanském zákoníku nenajdeme.
Jsou jimi distinktivita (rozlišovací způsobilost) značky a dostatečná odlišnost od dříve vzniklých starších práv na označení (ochranných známek/nezapsaných značek a označeních původu výrobků/zeměpisných označení).
Když je jako obchodní firma zvoleno nedistinktivní označení, které není schopné odlišit původ výrobků nebo služeb, nebude se toto označení na trhu chovat jako značka, a proto nebude chráněno.
Stejně tak v případě, že je obchodní firma zaměnitelná se starší ochrannou známkou, chráněnou nezapsanou značkou nebo označením původu výrobků, může být její nositel později z tohoto důvodu donucen změnit svůj název tak, aby se starším označením nekolidovala. Iluze chráněné značky bude v tu ránu ta tam.
Na obchodní firmy ve sporech o značky čeká ještě jedno velké ALE, a tím je ,povinný průkaz užívání. Kdo na obranu svých práv ke značce argumentuje obchodní firmou, musí v každém řízení zvlášť prokázat, že ji skutečně na trhu užívá ve spojení s výrobky a službami, o kterých to tvrdí. To vše v dostatečně kvalitě a kvantitě. Sběr takovýchto důkazů zabere hodiny času a nevede k jistým výsledkům. Naopak – průkaz užívání přináší jen rizika. Nikde není dáno, že shromážděné důkazy budou dostatečně přesvědčivé. Nejsou-li, spor je ztracen.
Registrujte ochranné známky
Jak tedy ochránit značku, aby k něčemu podobnému nedošlo? Vedle obchodní firmy je potřeba pojistit ochranu značky i registrací ochranné známky, která je mimo jiné i garancí, že v případě sporu budete mít důkaz o existenci práva ke značce během několika minut online.
Mohlo by vás zajímat:
Na stránce Registrace ochranné známky - vše, co jste chtěli vědět se dozvíte vše podstatné k registraci ochranné známky
Článek Bez důkazů o užívání nemáte značku vám pomůže zorientovat se v tom, jakým způsobem užívat nezapsanou značku
Potřebujete vědět víc?
Přijďte na mé školení Braň svou značku nebo se vám mohu věnovat osobně.
#Teorie #Obchodnífirmaochrannáznámka