Smlouva o franchisingu
Smlouva o franchisingu (smlouva o franšíze) představuje právní základ spolupráce smluvních stran - franchisora (poskytovatele franšízy) a franchisanta (nabyvatele franšízy).
Jedná se o tzv. nepojmenovanou smlouvu, tzn. smlouvu, jejíž obsahové náležitosti nejsou předepsány právními předpisy. Obsahem franchisingové smlouvy se zabývá Etický kodex členů České asociace franchisingu, který uvádí následující pravidelné obsahové náležitosti:
stanovení typu spolupráce smluvních partnerů,
předmět smlouvy, včetně práv na označení, vzhled obchodů a provozoven a dalších identifikačních znaků franchisora,
rozsah smlouvy a specifikace prodávaných výrobků a/nebo poskytovaných služeb a/nebo technologií,
postavení a práva franchisora,
postavení a práva franchisanta,
oprávnění a povinnost franchisora rozvíjet a dále zdokonalovat franchisový systém,
povinnosti franchisora,
povinnosti franchisanta,
vztahy v rámci franchisové sítě, vztahy ke konkurenci a ke třetím osobám,
dodací a platební podmínky a vedení účetnictví,
školení franchisanta a jeho zaměstnanců,
franchisové poplatky,
předkupní právo franchisora a podmínky prodeje či postoupení franchisového podniku,
právní nástupnictví,
délka trvání franchisingové smlouvy a možnosti dalšího prodloužení,
podmínky ukončení smlouvy a důvody pro odstoupení od smlouvy,
následky ukončení smlouvy a vzájemné vypořádání.
Vedle smlouvy o franchisingu mohou právní vztahy smluvních stran určovat i franchisingový manuál, projekt, nebo smlouva o prodeji produktů.