Značku? Bez obecných pojmů, prosím

Vybrat značku není snadné. Zvolit takovou, kterou bude možné zaregistrovat jako ochrannou známku, je ale mnohem těžší. Jak zvýšit šance na úspěch? Vyhněte se obecným prvkům - a těm mezinárodně užívaným především.

Každý z nás si určitě vybaví celou řadu názvů využívajících slova jako euro, inter, brand, gastro, service, blog, pro a tak bych mohla ještě nějakou dobu pokračovat. Tyto prvky jsou dobře srozumitelné a díky tomu ve značkách hojně používané. Problém ale je, že jsou stejně dobře srozumitelné kdekoli po světě, a tak se v ochranných známkách vyskytují častěji, než bychom si přáli.

Co to pro nás znamená? V první řadě vysoké riziko kolize se starším právem a tím nebezpečí, že naše značka narazí a přihláška ochranné známky neprojde. Krásnou ukázkou je prvek “euro”. Když si vyhledáte, kolik je v Česku chráněných ochranných známek obsahujících tento prvek, dojdete k počtu 7980.

Úctyhodné číslo, nemyslíte? Vás ale bude samozřejmě více zajímat, kolik takto registrovaných ochranných známek čeká ve vašem oboru (namátkou vyberme třeba kosmetiku). Výsledek? 283 záznamů.

A teď si představte, jaké to bude mezi nimi hledat, jestli se nějaká značka nepodobá té, kterou jste si právě vybrali pro svoje výrobky. Jsme přitom teprve u prvního rešeršního dotazu. Obvykle jich následuje klidně 20.

Může být ale ještě hůř, a to v případě, že ve své značce použijete obecný prvek, který v sobě zahrnuje jiný stejně obecný prvek. Třeba takové “neuro”, které v sobě zahrnuje i naše oblíbené slovo “euro”. To abyste si na rešerši vyčlenili raději celý den.

I kdybyste v rámci rešerše známkové čistoty žádnou kolizi nenašli, jaká myslíte, že bude při takovém počtu starších práv šance, že se ani jeden z vlastníků nebude cítit poškozen vaší značkou nebo přihláškou ochranné známky? Nízká.

Z toho vyplývá jednoduchá rada na závěr: Vyhněte se při tvorbě značek obecným prvkům a zkuste být originální. Zaměřte se na názvy, které nemají nic společného s výrobky a službami, které označují. Svého psa přece taky nepojmenujete “pes”, jen protože je to pes.

#Ochrannéznámkyobecně #Teorie

Nejnovější příspěvky
Archiv
Hledání podle štítků
Zatím žádné tagy
Následujte nás
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square