Značku? Bez obecných pojmů, prosím

February 9, 2016

Vybrat značku není snadné. Zvolit takovou, kterou bude možné zaregistrovat jako ochrannou známku, je ale mnohem těžší. Jak zvýšit šance na úspěch? Vyhněte se obecným prvkům - a těm mezinárodně užívaným především.

 

Každý z nás si určitě vybaví celou řadu názvů využívajících slova jako euro, inter, brand, gastro, service, blog, pro a tak bych mohla ještě nějakou dobu pokračovat. Tyto prvky jsou dobře srozumitelné a díky tomu ve značkách hojně používané. Problém ale je, že jsou stejně dobře srozumitelné kdekoli po světě, a tak se v ochranných známkách vyskytují častěji, než bychom si přáli.

 

Co to pro nás znamená? V první řadě vysoké riziko kolize se starším právem a tím nebezpečí, že naše značka narazí a přihláška ochranné známky neprojde. Krásnou ukázkou je prvek “euro”. Když si vyhledáte, kolik je v Česku chráněných ochranných známek obsahujících tento prvek, dojdete k počtu 7980.

 

Úctyhodné číslo, nemyslíte? Vás ale bude samozřejmě více zajímat, kolik takto registrovaných ochranných známek čeká ve vašem oboru (namátkou vyberme třeba kosmetiku). Výsledek? 283 záznamů.

 

A teď si představte, jaké to bude mezi nimi hledat, jestli se nějaká značka nepodobá té, kterou jste si právě vybrali pro svoje výrobky. Jsme přitom teprve u prvního rešeršního dotazu. Obvykle jich následuje klidně 20.

 

Může být ale ještě hůř, a to v případě, že ve své značce použijete obecný prvek, který v sobě zahrnuje jiný stejně obecný prvek. Třeba takové “neuro”, které v sobě zahrnuje i naše oblíbené slovo “euro”. To abyste si na rešerši vyčlenili raději celý den.

 

I kdybyste v rámci rešerše známkové čistoty žádnou kolizi nenašli, jaká myslíte, že bude při takovém počtu starších práv šance, že se ani jeden z vlastníků nebude cítit poškozen vaší značkou nebo přihláškou ochranné známky? Nízká.

 

Z toho vyplývá jednoduchá rada na závěr: Vyhněte se při tvorbě značek obecným prvkům a zkuste být originální. Zaměřte se na názvy, které nemají nic společného s výrobky a službami, které označují. Svého psa přece taky nepojmenujete “pes”, jen protože je to pes.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

January 11, 2018

Please reload

Archiv
Please reload

Hledání podle štítků
Následujte nás
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

©2017 by Jindra Šulcová. Design by Vkontextu